14 juni 2009

Nyfunna syglädjen och nya skapelser

Jag fick tillbaks min overlock för en månad sen ungefär, de fixade den gratis och körde hem också.
Jag höll på att pyssla ihjäl mig redan första kvällen, för att få den funka felfritt, maken provade också. Till slut började den funka nästan ok. Vi hade trätt om den flera gånger och testat många olika tyger. Men jag var ändå ledsen efter allt som hade hänt med min kära maskin och orkade inte riktigt börja sy igen med samma intensitet som tidigare.
Samma kväll gjorde jag pyjamas till Leo och en misslyckad kjol till mig, har inga blider på de just nu.
Sen har det varit mycket resor och jobb och annat som har gjort att jag inte har sytt.
Men för några dagar sen hittade jag min sylust igen!! Kul, tycker jag!

Köpte några fina tyger på kg pris i Tallinn i april, bland annat ett fint trikåtyg med djur på och ett likadant tjockare med äpplen på. Fyndade också 6 m vardera cremefärgat och grått velourtyg och en liten bit mörkrött enfärgat trikåtyg. Tanken var att göra en hoodie av det gråa och ha äppeltyget som foder i kapuschongen. Jag hade hittat jätte bra mudd i rött på Sumpans textilcentrum och det skulle passa perfekt till hoodien. Tänkte göra ett par muddbyxor i samma kombination.
Men verkligheten blev en annan :-)
Innan jag gjorde hoodien, hann jag sy en långärmad t-tröja till Leo av äppeltyget, samt en likadan till Theo och en med 3/4 ärmar i kombination med den röda trikåbiten och äppeltyget till Leo. En mössa hann det också bli.
Igår kväll kände jag att nu är det dags för hoodien och vad insåg jag då, just det, äppeltyget räckte inte till fodret :-( Fick ta det röda trikåtyget istället och sista bitarna av den röda mudden. En remsa av äppeltyget fick vara kanten till kapuschongen. Men resultatet blev faktiskt jätte bra.


Modellen är från M&M Sy och sticka till barn 0-3 år, storlek 98, form 3 men jag har justerat storleken lite för att vara lite rymligare. Fast jag tycker att alla form 3 mönster i den boken är jätte stora storlekar. Tillhörande äppelmössa finns med i bilden :-)
Det var ganska lätt att sy hoodien, den enda knepiga biten är ju kantningen utan CoverPro men det gick på något sätt ändå. Först så overlockade jag fast kanten efter att jag hade sytt ihop den till en ring och vände sen övre kanten på veloursidan, nålade fast och sydde sen fast med elastiskt sömn på min vanliga symaskin.
Jag fattar bara inte hur man kan slå dit en tryckknapp när det är så många lager tyg på varandra? Någon som vet? Det känns att det ska sitta en liten knapp vid öppningen.



Här finns alla äppeltröjor till Leo, samt en mössa och ett par muddjeans, också sytt igår.

Tillsammans med de fina elastiska tyg, hittade jag fint jeanstyg i Tallinn, ganska retro, tycker jag :-) Min mamma hade jeans i samma färg på 70-talet. Tänkte sy muddjeans till killarna av det tyget. Eftersom jag inte så bra att sy med jeanstråd och få verkligen jeans-liknande utseende på mina hemmasydda jeans, brukar jag hitta på andra roliga detaljer.
Nu har jag blivit så inspirerad av äppeltyget, att jag bara har äppelmönster i huvudet :-)
Så det blev ett äppelträd på Leos byxor, som jag fick lappa ihop av restbitarna av jeanstyget. (hade inte planerat så smart som man borde och sytt två par byxor av samma tyg redan innan)
Trädet är en enkel applikation, faststrykt med Vliseline och sen sick-sackat med ett vanligt sick-sack sömn. Velourresterna kommer från Sumpans textilcentrum och det randiga tyget från en stor kasse med restbitar från Marimekkos fabrikbutik. Det var inte alls svårt att göra applikationen, bara lite pilligt med de små äpplen. Däremot glömde jag att sy fast applikationerna innan jag sydde ihop byxorna, så det blev ju lite småjobbigt att sick-sacka på de redan färdigsydda byxorna. Muddarna är megalånga och kommer från min svärmor, troligen ett par kapade röda knästrumpor men funkar utmärkt som muddar! Övre mudden är den som jag hittade i Sumpan. Mönstret till byxorna är M&M 98 form 2, fast jag har klippt om lite grand. Bena är lite bredare och övre delen lite smalare.

Leo var jätte nöjd med byxorna! Här poserar han på soffan i vardagsrummet och framför min syhörna vid soffan.


Theo fick också nästan likadana jeans, egentligen var de han som fick de första äppeljeans.
Här kommer bilderna före och efter med tillhörande tröjan.



Applikationen är gjord på samma sätt som jag redan beskrev. Egentligen var det lätt att sy byxorna, bara övre gummibandet krånglade lite när jag fösökte sy fast kanten med gummibanden på plats. Borde töjt gummit mera och varit mera försiktig med tyget. Men jag är ändå helt nöjd med reslutatet.
Mönster till t-tröjor kommer från Ottobres extratidning, det är den åtsittande modellen, valde 104 till Leo och 92 till Theo. Bra passform, tycker jag.
Innan byxorna blev klara, sydde jag några bakelser och en liten väska för att ha de i av samma vaxtyg med kakor på som jag har använt tidigare. Har dock inte hunnit fota de, har sytt tillräckligt med likadana och satt upp bilder här :-) De skulle bli en födelsedagspresent till en 4-årig tjej, men kalaset blev inställt så jag kanske hinner sy några kakor till innan vi ska hälsa på de.

En mössa i djurtyg sydde jag häromveckan, den går till en liten kille i Spanien. Det är jätte kul att sy saker till folk som gillar något tyg eller någon modell som just jag har! Och ännu roligare att få beröm från folk på Sjalbarn! Tack, snälla ni!

2 kommentarer:

  1. Superfina kläder, och hoodien ser ju så mysig u - men de där jeansen med äpplen på knäna blev jag allt lite extra kär i!

    SvaraRadera
  2. Tack! Gissa om jag blev sur att jag inte köpte mera av det fina blåa jeanstyget...

    SvaraRadera