19 juni 2009

En doppresent och några mössor, samt en keps

Jag har inte hunnit lägga upp bilder på allt jag har sytt under våren, så här kommer det uppdateringar igen.
Vi hade loppis på trädgårdsdagen på vårt underbara waldorfdagis och alla intäkter skulle gå till att köpa nya leksaker till barnen. Jag kom på att sy ett gäng mössor till loppiset. Men min kära vän och Theos gudmor ville genast ha den syreénlila och prickiga, så det blev kvar sex mössor till dagiset, varav två blev sålda. Två har jag gett bort till kompisens barn i Helsingfors och två finns kvar -den randiga och den med djurmotiv. Den med djurmotiv passar kanske till 6 år och den randiga är i vuxenstorlek. En mössa någon? 80 kr plus frakt?


I maj döptes tredje killen till en kompis som bor i en fin gammal trävilla inte långt ifrån oss. Jag kunde inte delta i dopet i vår fina lilla kyrka eftersom jag var sängliggande med något hemskt virus. Men jag ansträngde mig något otroligt och sydde ett par tofflor med tillhörande påse till honom. Mönstret kommer från Tacky living och är lite justerad av mig. Det är samma mönster som jag har använt tidigare. Tyget till påsen är en gammal gardin från Myrorna i Sumpan. Skinnet till tofflorna kommer från svärmors gömmor och bilapplikationen är gjord av en slaktad partyväst som har bidragit till ganska många par små tofflor redan.
Eftersom jag var extremt hängig och febrig när jag sydde tofflorna, gick allt som man kan tänka sig helt fel under skapandet men slutresultatet blev ändå hyfsat bra.


Leo blev kär i en keps från Pop som han fick låna från dagiset. Jag tänkte överraska honom med en alldeles egen keps med tanken på att han ska lämna tillbaks lånekepsen när dagiset stänger för sommaren. Hittade ett bra mönster på Rättvisa barn blogg och satte saxen i en restbit av det blommiga retrotyget som jag har sytt en hel del av. Använde också jeanstyg som blev över efter att jag hade sytt ett par muddjeans till Theo. Gjorde en likadan keps till Theo också och den blev alldeles för stor men han vill i alla fall ha den på :-)
Resultatet blev helt ok men Leo vill ändå bara ha sin lånekeps. Som tur är, fick han ha den över sommaren också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar