23 juni 2009

Handdukar och sängöverdrag i sommarvärmen

När jag är jätte stressad, har jag en tendens att sy intensivt och mycket och det är både bra och dåligt. Bra därför att under press föds det en massa fina saker men dåligt eftersom man sover oftast för lite när det kommer sådana perioder och pga tröttheten händer det stora som små miss i arbetet.
Vi har en liten nybygd egenritad timmerstuga som vi delar med mina föräldrar. Den är långt ifrån färdigt inredd och jag brukar ha helt andra åsikter om hur inredningen ska se ut än min mamma har. Den här sommaren skulle jag sy några överdrag till soffa och sängar och försöka hitta andra tyger också som passar in i stugan. Mamma orkade inte vänta och hade köpt typ till ett överdrag själv, jag har inte sett det än men bestämde sy ett som jag hade länge planerat ändå. Det blev tyget Gunilla från Ikea. Jag tycker jätte mycket om den härliga växt- och djurblandningen på tyget och färgerna som skapar bra kontrast i den ljusa timmerstugan.
Passade på att sy ett litet överdrag till en av killarnas säng av en av mina favoriter från Marimekko, tyget Kaiku i härliga vår-höstfärger. Det är en stuvbit jag hittade i Marimekkos fabrikbutik för några år sen. Översta biten av björken fattas men det gör inget :-) Jag gillar den ändå. Ett till litet överdrag blev det av en randig stuvbit från Åhléns som jag önskar jag hade köpt mera av.
Mamma hade många meter kökshanddukstyg i gömmorna och jag bestämde mig att sy handdukar av hela materialet. Det blev 23 stycken av ett härligt bomull och linblandat mjukt tyg!



Jag sitter ute på terrassen och det är så fint bland våra sallader och örter så jag tänkte bjuda på två somrigt gröna bilder på de.


Förra veckan tog vi en tur till Myrorna i Sumpan med killarna och där hittade vi en fin tygbit i retromönster. Det blev en påse/kasse/börs eller vad det nu är :-) och en tetraväska av det. Skriver mer om tetran sen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar