25 december 2010

Julen fortsätter

Nu slappar vi alla här hemma och njuter av att vara tillsammans. Min pappa anlände på självaste julafton kl 14.35 till Arlanda och vi hämtade honom efter kyrkan och kunde äta middag tillsammans kl 18. Vilken lycka att jag hittade en biljett till honom i sista sekunden!
Den 23:e hade vi fest på dagiset, Theo fick gå i adventspiralen själv för första gången och var stolt över det!


Det går ut på att varje barn går till mitten av spiralen med sitt ljus som finns färdigt ställd i spiralen och tänder den med hjälp av det stora ljuset, går sen tillbaks med ett brinnande ljus i handen till den platsen där de tog ljuset. Under hela spiralceremonin spelade jag Stilla natt och en till julsång som barnen brukar sjunga på dagiset på ett Estniskt stränginstrument som heter kannel.
Killarnas huvudfröken var tyvärr sjuk och festen lite stökig pga detta, men det var en fin upplevelse ändå.
Fröknarna fick handgjorda presenter från oss igen, det är en härlig tradition som vi försöker upprätthålla varje år. Jag hade stickat muddar, sytt brödpåsar och brödkorgar.
Idén till påsarna fick jag från en blogg som jag inte kommer ihåg vad den hette tyvärr men det gick ut på att använda en gammal kökshandduk och virkade spetsbitar. Efter ett besök till Erikshjälpen i Spånga där jag hittade just passande material, var det bara att sy. Enkelt men fint!
Brödkorgarna har jag gjort efter egna mått och det är ju inte så svårt. Dessutom klarar man sig utmärkt med vanlig maskin för att sy de bägge.
Muddarna stickade jag också efter eget huvud. Köpte garn i Tallinn, det blev 100 % yllegarn av tunnare modell. Presenterna blev mycket uppskattade som vanligt :-)

Här kommer en liten collage av julbilder och fröknarnas klappar. Tårtan har jag pyntat med kristyren som blev över från pepparkakshuset :-) Samt av köpt marsipan som jag kavlade ut och tog figurer med former av den.


Ha en fortsatt god jul och njut av livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar