21 december 2010

Pepparkakshus, egenfärgad kristyr, marsipan och trolldeg

Äntligen är huset nästan klart! Nu återstår bara att sätta ihop taket med själva huskroppen och jag hoppas innerligt att det funkar imorgon när både sockret och kristyren har torkat.
Hur gjorde jag huset då?
Köpte ett färdigt paket pepparkaksdeg från Skogaholms, lät den ligga i rumstemperatur och kavlade sen ut och klippte ut olika stora fyrkanter med hjälp av ett A 4 pappersark som jag bara vek ihop för att få olika stora bitar. Taket och väggarna är gjorda av ett halvt papper och smalsidorna av ett fjärdedels papper. Jag tog ut olika figurer med former från sidorna.
Kristyren fixade jag på 6 äggvitor och 1,2 kg florsocker. Blandade dock inte allt på en gång, utan efter känslan i två omgångar. Inspiration till färgningen fick jag från Aniitram. Jag är riktigt nöjd med resultatet som gör att barnen kan knapra upp huset utan problem, den enda som kan hända är att de får en sockerchock :-)
Först gjorde jag helt vanlig vit kristyr, tog sen små skål och delade upp den i de. GRÖNT fick jag igenom att blanda i 5 frysta spenatkuber, som jag tinade i micron och purerade med stavmixer, plus ganska mycket florsocker till för fastare konsistens. GULT fick jag igenom att blanda i mindre än ett halvt paket saffran som jag hade löst upp i whiskey. ROSA fick jag igenom att blanda i färskpressad rödbetsjos och en massa florsocker till för fastare konsistens. SVART fick jag igenom att blanda i en hel del (kanske 20?) koltabletter som jag gjorde till ett fint pulver med fingrar och sked. Sen tog jag 1 L fryspåsar, fyllde de med de olika kristyren och dekorerade loss! Jag är inte så bra att dekorera fint, det blir mest kladdigt och tjocka linjer men jag tycker att det är bra ändå :-) Fladdermössen fick svart kristyr på sig och det ser ut som att någon har bajsat på de, tycker jag :-D
Kristyren stelnade ganska fort och sen smälte min man vanligt vitt socker på stekpannan och limmade ihop husdelarna med socker. Efter en stund när sockret hade stelnat (händer rätt fort) passade jag på och öste på mera kristyr eftersom det var inte direkt brist på den :-) Nu ska hoplimmade delar stå och torka tills imorgon, sen sätter vi på taket och hoppas på att huset håller!
När jag väl blandade färger till kristyren tänkte jag testa göra egenfärgad marsipan och trolldeg för killarna också.
Jag köpte ekologisk marsipan på Coop (svindyr men bra) och blandade bara i saffran som var löst i whiskey, rödbetsjos och koltabletter i pulverform. Vips hade jag färgglad marsipan i skålarna. Den ljusgröna färgen är bara ett test med gammal wasabipasta och gammal mandelmassa från Hemköp. Smaken blev rätt intressant och jag tror att med färska ingredienser hade det blivit ännu bättre! Tänkte göra marsipangodis av de andra färger.
Trolldegsreceptet hittade jag här. Jag följde receptet noga men fick till slut ändå blanda i lite mera vatten och olja för att få rätt konsistens. Alun kunde man köpa på apoteket och när jag frågade efter den, visste kvinnan bakom disken på en gång att jag behöver det för trolldeg :-) Jag hade ingen finsalt hemma och malde havssalt i kaffekvarnen, funkade alldeles utmärkt! Färgade med gurkmeja och rödbetsjos. Killarna gillade degen skarpt!

Här kommer bilderna i en enda collage! Jag blev faktiskt förvånad att Picasa kunde klistra ihop alla bilder till en helt ok collage på mitt första försök!

Julförberedelserna börjar bli färdiga, alla klappar är handlade, hoppas bara att de som ska komma med posten, gör det innan julafton. Jag har bakat de obligatoriska "vanillenkipfel", alltså en slags av vaniljkex från Österrike som tillhör till vårt totaltmixade julbord. Karelska piroger ska ännu bakas men jag väntar nog med de, det blir mycket mat ändå. Köpte en träpulka idag från XXL i Bromma. Helt otroligt att de hade sådana Hamax Lillehammer Rodel pulkor! Imorgon ska det provåkas med den! Killarna är nu hemma, nästan alla fröknar på dagiset är sjuka och alla som kan, får ha sina barn hemma. Jag har jobbat klart för i år och killarna är glada att få lite tidigare lov än planerat. Granen är inne och ska kläs den 23:e december. Nu återstår det bara att göra klart fröknarnas presenter och städa. Får se vad jag hinner med imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar