19 december 2010

Pepparkakshus nr 2 och naturliga färger på kristyren

Jag har just bakat klart delar av ett nytt pepparkakshus av köpt deg och håller tummar och tår att det går att limma ihop imorgon med succé! Jag har letat efter naturliga färger för kristyren och hittade denna underbara blogg som tyvärr är på estniska, men bilderna säger en hel del!
Till exempel den här härliga bilden på naturligt färgad marsipan


eller de här pepparkakorna


Hon har använt morotsjos, saffran, spenat, aronia, svarta vinbär, koltabletter, gurkmeja, rödbetsjos, matcha te och chockladpulver för att färga kristyren. Hon har även fått blå färg igenom att använda torkade blåklintsblommor som hon har blandat i kaffekvarnen med florsocker!  Det ska genast provas här hemma imorgon! Jag har länge velat köpa matcha te pulver men det har bara inte blivit av. Nu har jag ytterligare en orsak för att göra detta!
Jag har blivit ganska stressad nu inför julen eftersom min pappa kan inte vara med oss på julafton och det förändrade en hel del planer. Bland annat dök frågan vem ska vara jultomte, upp...Sen ska farmors hus säljas och eftersom pappa inte är hemma, måste vi skjuta upp all byrokratiarbete och köparna har fått lite kalla fötter pga av detta. Jag orkar verkligen inte hålla på med husförsäljning mera och det är lite känsligt också med just detta hus, så jag vill gärna få det gjort i år ännu. Julen kommer i alla fall och vi har en fin gran som väntar på  terassen. Vi får tacka min underbara vän och Theos gudmor för granen som vi hämtar redan för tredje året i rad hos henne i Gnesta. Uppdatering med pepparkakshus kommer snart! Ha en trevlig fjärde advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar