15 december 2010

I väntan på julen

Det är fullt upp här hemma. Julklapparna ska göras, köpas, fixas, packas och fast det inte ens kommer att vara så många klappar, tar allting ändå mycket tid.
Jag har hunnit fixa färdigt skåpet som jag skrev om i förra inläggen. Det är egentligen ett fanerskåp som man kanske inte ska slipa med slipmaskin i första hand men jag kunde inte låta bli :-) Jag ville ha skåpet oljat med linolja och eftersom det var ett lackat skåp från början, var jag ändå tvungen att slipa bort lacken.
Det gick hyfsat bra att göra med 10 minusgrader ute på terrassen :-)
Vi fick limma några listor som hade lossnat i arbetsprocessen men det fixade vi lätt med trälim. Jag orkade inte göra allting själv och bad min man om hjälp. Sen var det dags att olja in hela grejen och det gick ju jätte smidigt!
Jag hittade de perfekta retroknopparna från Ikea för 39,- par och nu står skåpet i killarnas rum, luktar gott och ser vackert ut :-) De svarta ben ska jag måla om när det blir varmare ute. Jag tycker om skåpets enkla form och raka linjer!


Ett annat projekt som pågår här hemma är att göra ett pepparkakshus men vi verkar inte lyckas så himla bra med den saken. Jag gjorde en stor sats av Muminmammas pepparkaksdegs med tanken på att baka fina detaljer för huset. Som ni ser på bilderna, blev de ganska ok, men höll tyvärr inte :-( Det enda som finns kvar är taket, fast imorse hittade jag två sprickor i taket också och det är bara att äta upp bitarna nu.
Får se om vi ska käka upp godiset som jag ville pynta huset med eller om vi lyckas faktiskt baka ett nytt mera hållbart hus.

Ute är det i alla fall strålande vinterväder och jag har redan åkt skidor två gånger i skogen! Jag är inte ledsen eller deppig över den mörka årstiden när det finns så mycket snö och möjlighet till att åka skidor och skridskor och roa sig i pulkabacken! Heja vintern!

2 kommentarer:

  1. Jag klistrar hit en kommentar från en vän som av någon anledning inte lyckas kommentera mina inlägg :-(
    "Skåpet är så fint! Och pepparkakshus är inte det lättaste. Jag tror att jag och I hade nybörjartur förra året...jag vet inte riktigt om det hinner bli något iår. Kanske nästa vecka, vi får se. Här blåser det full snöstorm idag, jag börjar fundera på om jag ska gå ut till stora vägen och möta upp I när hon kommer med taxin. Stor risk att snön drivit igen vägen. Spännande att bo på landet, eller hur? :D
    Kramar!"

    SvaraRadera
  2. Tack för grattiset! :-)

    Skåper var verkligen väldigt snyggt! Är så svag för teakmöbler och önskar att vårt hem hade rymt fler av dem. Roligt att de sprillans Ikeaknopparna passade så bra till också! :-)

    SvaraRadera