30 januari 2011

The Bats!

Efter en ansträngande jobbvecka i Tallinn ägnade jag  hela måndagen åt skapandet.
Leo fick en fladdermus från Myrorna i Sundbyberg i våras men den flög bort på våran resa till Österrike i somras. Han hette Norbert och har varit jätte saknad under hösten och vintern. Jag har sökt och sökt på nätet och i olika affärer i flera länder efter en ny Norbert men har inte hittat en liknande liten kompis. 
Kom sen på att jag kan ju sy själv en ny Norbert! Det var precis passande arbete för att tömma huvudet efter jobbveckan. Jag ritade först kroppen, vingarna och fötterna på pappret, sydde ett provex och var inte nöjd med den. Leo såg provmusen och kommenterade genast att den ska vara mindre. Så det var bara att rita en ny :-) Jag är inte riktigt nöjd med nosen, den blev lite väl spetsig men å andra sidan har den äkta fladdermusen också en rätt spetsig nos. Fötterna var också ganska svåra att få i rätt proportion men jag lyckades ganska bra.
Använde svart velour från Sundbybergs textilcentrum och grå velour från Abakhan fabrics i Tallinn, ullstoppning från en nätbutik (kommer inte ihåg namnet just nu), tyget till öronen och vingarnas innesida kommer från stuvkorgen i Marimekkos fabrikbutik i Helsingfors, det är ett material som har läderkänsla och har säkert använts till ytterkläder, ögonen köpte jag på Symässan förra året och de svarta läderbitarna  kommer från min barndom, hade en hel kasse med läderbitar från någon fabrik ståendes i skåpet.
När jag väl hade bestämt mig för en modell, var det inte speciellt svårt att färdigställa en Norbert. Den första tog ungefär 2-3 timmar att göra eftersom jag fick fixa vissa saker i efterhand, den andra gjorde jag på 1,5 timme. Theo ville ju också få en Norbert men grå, så jag gjorde en till honom också.
Om någon är intresserad av mönstret, går det bra att mejla! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar