01 november 2010

Virkade bakelser för ovanlighetens skull

Jag kom på att det skulle kunna vara kul att virka julgranspynt i år. Varför fick jag sådana tankar, har jag ingen aning om. Tänkte testa lite idag och kolla om jag över huvudtaget kommer ihåg hur man virkar. Och det gjorde jag som tur var.
Pojkarna har höstlov från dagiset och jag får inte så mycket jobb gjort så det var bara att virka med de istället. Funkade bra. De beställde jag virkade :-)
Vi surfade runt på olika pysselbloggar och sökte inspiration. Till slut blev det väldigt lite julgranspynt och flera bakelser. Fast bakelserna får man också hänga på granen om man så vill.
Jag hittade en enkel beskrivning på hur man virkar en muffins och satte igång med garnrester från mamma och svärmor. Av någon anledning blev min muffins en tårta istället?! Men jag är ändå nöjd med resultatet.
Pojkarna blev förtjusta i engelska lakritsbitar i Fröken Elsas blogg, så jag gjorde två till de. Vi äter väldigt lite godis men ibland köper vi Bassets blandning och då gräver jag ut alla runda och trekantiga bitar från påsen, resten vill jag inte ha. Så jag tänkte virka två sådana som jag inte gillar också, det blev blåa runda godisbitar med nonpareller på.
En liten bulle med fyllning inspirerad av Fröken Elsa blev det också.
Jag testade att virka en polkagriskäpp, det blir nog flera likadana snart, såpass lätt var det! Äldsta sonen dekorerade käppen med en liten klocka. Jag använde det garnet som fanns i skåpet och just det röda och vita var Lovikka garn, med andra ord jätte tjockt garn. Men det gick bra ändå att sy den virkade remsan på två piprensare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar