18 november 2010

Min julkrubba

Nu är jag klar med alla människofigurer till min krubba så jag tänkte visa er hur de blev. Det är första gången att jag gör dockor efter den mallen som jag hämtade från Karin Neuschütz bok "Waldorfdockor"




Jag gjorde dock om mönstret lite grand, men behöll grunden. Huvuden gjorde jag på känsla, samt uppstoppningen med ull. Jag la även piprensare i dockor för att kunna böja deras armar och ben. Fyllde med obehandlad kardad ull som dock tog slut så att jag fick använda färgad ull istället men känslan i dockan blir ju samma som med obehandlad ull.
Jag köpte inget material för dockorna, använde allt som fanns i mitt stora pysselskåp: gamla kläder, tygrester, pärlor, tråd, garnrester, skinnbitar, band. 
Det pilligaste var ju att sy kropparna och huvuden på symaskin, sen gjorde jag resten på hand. Kläderna sydde jag också på vanlig symaskin, det var för svårt på overlock. 
Nu återstår det bara att göra åsnan och oxen, jag har aldrig sytt så små djur, så vi får se hur jag lyckas. Själva krubban är nästan klar, taket fattas och det ska min man fixa så fort han har blivit bättre. Vi har varit sjuka hela familjen hela hösten och jag har nog nått toppen just nu. Måste ligga minst 10 dagar och ta 14 dagar starkt antibiotika. Men det kan ju bara bli bättre och nu har jag tid för all möjligt pyssel :-)




Jag var nog lite humoristisk när jag gjorde Jesus, klart att han ska ha blöja och snopp och ett täcke med initialerna på :-) (Jeesus Kristus eller JK eftersom det är så vi kallar honom på mitt språk som jag pratar med barnen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar