21 november 2010

Sjukstugepyssel

Jag är rastlös som en fågel i en bur men måste ta det lugnt och vara inomhus. Då blir dagarna ljusare av pyssel med barnen mellan liggpassen på soffan.
Vi gjorde egen pepparkaksdeg enligt Muminmammas recept som jag har från en finskspråkig muminbok. Pojkarna hade beställt två former var från Formina och vi har självklart en hel del gamla former i lådorna också, så det var bara att baka på. Fina och goda blev de, vi ska definitivt baka flera omgångar till snart.
Sen gjorde vi klart lyktorna som hade torkat länge uppe på skåpet.
Och sist och slutligen blev det monoprint på papper med akrylfärger. Jag fick idén från Lilla a men orkade/fick inte gå till förrådet och hämta kakelplattor så vi använde ljuslyktor och en gammal bordsflaggefot istället. Resultatet blev riktigt fina små konstverk!



Igår beställde jag pysselgrejer och dockvadd från Slöjd-detaljer, väntar redan ivrigt att få paketet!
Min händiga och kreativa svärmor är på besök och det är jätte kul att bolla idéer med henne!
Nu ska jag ligga igen och titta på en trevlig serie och provsticka för ett litet projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar