24 september 2009

Symaraton del 2

Här hänger jeansen från förra inlägget tillsammans med ett par muddjeans i stretchtyg från Österrike, muddar från Ohlssons. Jag upptäckte att när man vill sätta gummiband i slutet av grenarna, så är det faktiskt bättre med ett ganska smalt band. Det blir finare puff på något sätt.



Till slut något till Theo också. En t-tröja i Ottobre creative workshop mönster str 92, åtsittande modell. De mönstren fungerar alltid klockrent, tycker jag.
Tyget från Marimekko, har köpt för några år sen i deras fabrikbutik i Helsingfors. Det är ganska märklig kvalité på detta tyg, det är liksom inte lika stretchig som trikå brukar vara. Därför fick jag använda mudd i halslinningen. Byxornas manchestertyg kommer från Österrike, muddar från Textilcentrum.



Tröjan är gjord av en gammal tröja från farmors skåp, samma mönster som Marimekko tröja. Kommer från 70-talet? Den var ganska kort, så jag fick klippa så, att knapparna hamnade på baksidan. Och som tur var, hittade jag en liten bit mudd (hade fått från svärmor) som matchade precis den gröna färgen på tröjan. Litet udda plagg, men roligt ändå.
Jeanstyget kommer från Tallinn, likaså det redan bekannta äppeltyget till fickorna, muddarna från Textilcentrum. Jag har sytt alla byxor enligt ett mönster, har bara justerat längden och bredden på grenarna.
Bilderna är tyvärr ganska tråkiga, men det går inte att få bättre bilder när klockan börjar närma sig tolv på natten och man ska fota inomhus med kasst ljus.
En produktiv dag var det! Och bägge killarna var hemma när jag sydde. Det har faktiskt aldrig varit ett problem att sy tillsammans med de. Nu ska jag bara städa upp i vardagsrummet....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar