12 december 2009

Marimekko fynd


Vi var i Finland i helgen för att fira vår fina guddotter som fyllde fyra. Jag passade såklart på att besöka Marimekkos fabrikbutik. De hade gjort om butiken, den är större och det finns mera metervara till salu. Det gör ju inte saken lättare när man har två små killar med som inte orkar roa sig i barnhörnan i hel evighet. Som tur var var min man också med men t o m han tröttnade till slut :-) Bra att de hade ställt ut en termos i affären med varm glögg och russin och mandlar.
Vi träffade också min mans gudmor som gav oss flera meter gamla Marimekkotyg - en riktig skatt!

Jag fick Maija Isolas "Isot kivet" från 1959 i utmärkt skick.


Flera meter av "Villikaali" också från Maija Isola 1967. (Bilden är urkass, men jag orkar inte börja fota igen, förlåt)



"Kaivo" från 1965 är också en av Maija Isolas kreationer och jag gillar originalfärgerna skarpt!



Och till slut en riktigt klassiker i uppiggande grön färg Maija Isolas "Unikko" från 1965.
Sen fyndade jag en hel del på fabrikbutiken och tog hem tyg till en ny julduk i Sanna Paananens "Koreana", två kuddfodral med mönstret "Pirput-parput"



En hel del småsaker, en ny axelremsväska i mönstret  "Narnia" , måste fota den när jag får möjlighet. Det är en jätte bra modell, tycker jag.Stuvbitar för nya lakan till killarna i mönstret Bo Boo från 1975.
Och några andra småsaker som servetter, små plåtdoser, sminkväskor. Det blev en jätte stor kasse med grejer som vanligt när jag handlar där :-)
Vi älskar finsk design och det finns både möbler och porslin hemma hos oss som räknas till klassiker inom finsk design. Nackdelen är ju att allting som är fint kostar mycket fast det finns ju alternativa köpställen som denna sköna affär från Marimekko i Helsingfors på Kirvesmiehenkatu 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar