26 mars 2009

Skinntofflor, landskapstyg, tunika och byxor

För ett år sen började Theo bli så stor att det blev aktuellt med att stå upp och jag insåg att han behövde skinntofflor. Jag hade varit alldeles för snål att köpa skinntofflor till Leo och han klarade sig med bara mockasiner. Så vad gör man med barn nr två, syr skinntofflor själv såklart :-)Min Singer symaskin är en väldigt enkel modell och syr igenom tjocka tyg och skinn, så det var bara att skaffa skinnnålar och börja sy. 
Jag hittade ett bra mönster och beskrivning på Tacky livings blog. Slaktade en gammal partyväst från Vero Moda som jag aldrig hade använt, ett par gamla och kära koskinnssandaler som jag inte ville slänga av känslomässiga skäl men de passade ju utmärkt till tossor för min son :-) Köpte lite till skinnbitar från Gamla Stans Läderhandel  och började sy. Det var inte alls svårt fast jag sydde ihop de första tofflorna lite fel men jag var faktist förvånad hur lätt och fort det gick.
Nu har han ju vuxit ut ur de och jag har sytt nya till bägge killarna. Det var lite svårt att förstora mönstret för en 3,5 åring men jag lyckades ändå :-)



Här syns skinntofflorna på Leo och han i sin nya landskapsskjorta och matchande byxor i svartgrön stretchjeanstyg. Landskapstyget hittade jag på Myrorna i Sumpan, bara två små bitar så att det räckte precis till en skjorta och jeanstyget kommer från Österrike, muddarna från Sundbybergs textilcentrum.
Modellen på skjortan är eget, tyget räckte inte riktigt till till en vanlig modell och jag fick klippa om men det blev genast en favorit!
Det är så himla kul att sy tillsammans med barn och när de faktiskt beställer kläder! Leo är van att jag kan sy kläder när han beställer och landskapsskjortan beställde han inför vår Finlands och Estlandsresa i början av mars.
På den andra bilden har han en tunika som han kallar för klänning :-) och ett par manchesterbyxor som inte syns så bra men jag har inte bättre bild på de just nu tyvärr. Tunikan är också en egen modell och denna halslinning har jag inte provat tidigare, det krävs lite övning att få till det bättre men jag är ganska nöjd ändå. Byxornas mönster kommer från Meedom&Meedom men jag har gjort det lite annorlunda vid midjan eftersom det sitter ett brett gummiband där. Jag gjorde ju största misset och tvättade inte detta tyg innan jag sydde ihop byxorna, men nu är de glada trekvartsbyxor istället och det går också bra. Byxtyget kommer från Sundbybergs textilcentrum och tyget till tunikan är ett gammalt påslakan från Myrorna i Sumpan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar