28 maj 2011

Hedwig the owl

Jag har varit på resande fot under de senaste veckorna och spelat en massa musik, så kreativiteten har just nu flyttat över till  musiken :-) Fast inte helt. Jag har sytt en gardin-beställning till en kompis och idag blev det en uggla.


Leo har kommit in i Harry Potter världen och han skulle absolut ha en egen Hedwig, så jag fixade en så klart :-)
Jag har ritat henne själv, sytt först ett prov ex och förändrat mönstret tills det blev i rätt storlek. Vingarna blev lite för långa men å andra sidan har väl ugglor ganska stora vingar, så de ficka vara så.
Materialet är vanligt vitt bomullsvelour, skinnbitarna kommer från min barndom, troligtvis från morfar som hade kaniner. Örontofsar är små skinnbitar från en svans som en gång tillhörde till en mårdhund. Tack för det.
Ögonen är säkerhetsögon köpta på Symässan. Fötter och näbben är också gjorda av skinnbitar. Fötternas material kommer från läderbutiken i Gamla stan, näbben har varit en läderväst som har gett mig material till en massa saker. Fyllningen kommer från Slöjd-detaljer och är en blandning av ull och polyester.
Det ska självklart sys en tvillingsyster till Hedwig eftersom Theo också vill ha en.
Jag är ganska nöjd med mönstret, måste bara jobba på vingarna, att de hänger friare och lite bakåt, inte framåt.


I made an owl to Leo who is totally amazed by Harry Potter's magical world right now. So he had to have his own Hedwig an Theo will get his soon also. Hedwig has to have a twin sister :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar