11 oktober 2010

Att göra en prylhylla och måla en barnsäng

Jag hade länge drömt om en riktig fin pryhylla. I våras fyndade jag en gammal tryckerihylla på Blocket som fick stå och vänta tills jag hann göra klart den. Nu hänger den äntligen på plats i vardagsrummet där barnen har sitt lekrum också. Jag slipade inte hyllan alls, putsade bara med en fuktig trasa. Försökte sen sprutmåla den i vitt men resultatet blev inte bra. Tog sen halvblank antikfärg i vitt och målade med pensel. Slutresultatet ser lite shabby ut men jag är nöjd ändå. I början hade jag tänkt att klistra rutor av roliga retropapper i hyllans olika fack men i brist på sådana, ficka jag nöja mig med tygbitar. Jag tycker att det blev tom bättre så. Jag kilppte först ut rutorna i papper och sen i tyg. Klistrade fast de på hyllan med textillim. Och voilá, nu har barnen en fin retroinspirerad prylhylla!

Jag påbörjade ett barnsängprojekt i vintras och blev äntligen klar med det i början av juni. Vilket jobb! Hade tänkt att slipa hela sängen som är också fyndad på Blocket, grunda den och måla sen med vit linoljefärg. Tänkt och gjort men linoljefärgen torkade liksom aldrig. Jag fick dra bort stora bitar färg och torka de ställen ordentligt där bitarna hade lossnat, slipa igen så gott det gick och måla sen om med en vanlig blank antivit färg. Resultatet blev till slut ganska ok med sängen luktar fortfarande starkt linoljefärg. Vår yngsta kille som skulle få sängen sov kanske några månader i den och nu står den i killarnas rum och väntar på nästa barn...I alla fall fick jag en lärdom av det hela och nästa gång jag ska använda linoljefärg, vet jag att det kan gå riktigt snett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar