02 februari 2010

Mössfeber 1

Ja köpte drakmössor till killarna i Helsingfors när vi var där i december förra året. Hittade ingen bra bild på mössan men på den här bilden syns den i alla fall lite grand.


Alltså det är en väpnarluva av ulltrikå med bomull på insidan och någon slags av vadd vid öronen. Sen ser det ut som ett drakhuvud med taggar och en liten svans. Taggarna är gjorda av fleece.
Leos kompis ville ha en likadan och så sydde jag en till honom, fast det blev för liten. Jag glömde att fleece inte är elastiskt....nästa blev bättre, kompisen valde själv färger på tyget och vi handlade tillsammans på Sumpans textilcentrum. Jag hade ju ritat av mönstret från den ursprungliga luvan och fick justera det så att det passade för fleece. Men ändå blev öppningen för stor :-( Så jag sydde till en knapp vid hakan. Vid öronen sydde jag till tre lager med tyg, två av fleece och ett av något slags av vindstoppertyg. 
Kompisen blev jätte nöjd med mössan som sen testades ute på en gång! Den som blev för liten till honom, fick hans lillebror som hade luvan på både inne och ute och ville tom sova med den på :-)
Mera luvor kommer snart, ska fixa till mönstret så att öppningen blir lagom stor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar