10 oktober 2008

Höstprojekt

Long time no write.

Jag har sytt ganska mycket under septembermånad men det går lite segt med att ladda ut bilder ur kameror och sätta upp de hit..
Nu kommer en hel drös med nya bilder.


Jag har länge försökt hitta ett roligt manchestertyg i retromönster och till slut lyckades jag med att hitta en nygammal tygbit i min farmors skåp. Hon dog för ett år sen och vi har börjat städa i hennes stora hus i höst. Det är väldigt sorglit arbete men samtidigt väcks en massa roliga barndomsminnen och jag är egentligen glad över hennes långa liv som nu rullar ut sig till en lång berättelse igenom gamla bilder och saker. Hon jobbade länge som chef i en liten tygaffär men tyvärr har hon skänkt bort alla tygrester hon hade hemma. Så den enda biten jag hittade var stuvbiten från en klänning som nu blev retrobyxa till Theo. Bruna muddisar är gjorda av mudd och velour från Sundbybergs tygcentrum.



Jag har köpt mycket rött till Theo, så mycket att folk misstänker att min lilla söta kille är en tjej :-) Det saknades en röd varm mössa och jag sydden en balaklava enligt Meedom&Meedom mönster i rött ylletyg från Marimekkos fabrikbutiks stuvkorg och fodrade den med mudd från Österrike. Det blev mindre lyckad eftersom det var jätte svårt att få de två elastiska tyg ihopsytt och huvudhålet blev också för stor. Trots detta använder Theo mössan flitigt.



En blus av örngotttyget från Ahléns till Theo som matchar med bruna muddisar. Blusmönstret är egenknåpat, muddisar från M&M med några justeringar eftersom Theo är ganska smal och lång.


Leopardpyjamas till Leo i tunn trikå från Ohlssons tyger, mudd Sundbybergs textilcentrum. Det var igen svårt att sy ett sånt elastiskt tyg och jag orkade inte byta tråd till overlocken så den vita tråden syns alldeles för mycket igenom muddarna men Leo tycker om den i alla fall.



Jag blev helt mega super glad när jag såg Ikeas nya metervarakollektion och köpte genast hem tyget Kallt i blått och vitt. Det blåa tyget var menat att bli sovrumsgardinerna men det passade inte och sen sydde jag en blus till Leo och en tunika till mig istället och gjorde gardiner av den ljusare varianten. Jag älskar detta mönster! Det blir nog flera plagg i samma tyg helt enkelt och ett nytt besök till Barkaby :-)



Här poserar Leo i sitt gnallgula dagisset med trikå från Marimekkos fabrikbutik, velour och muddar från Sundbybergs textilcentrum. Jag sydde på ett litet flygplan som jag hittade på Ohlssons och settet blev genast en hit! Först var jag lite tveksam i kombinationen gult-turkost men eftersom det var slut med bruna mudden hemma, fick det bli så och jag är ganska nöjd med resultatet faktiskt.

För övrigt är jag ganska nöjd med allt jag har sytt med några undantag som får mig att känna att jag har en lång väg kvar tills jag kan kalla mig en riktig hobbysömmerska :-)

Att sy elastiska kantband måste jag bli bättre på, samt att klippa ut saker. Det skulle nog hjälpa i fall jag köpte bättre sax :-) Jag måste nästan alltid göra om mönster av någon anledning och det kan resultera i både lysande och mindre bra skapelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar